عکاسی در ساعت آبی

آیا می‌دانید ساعت آبی چه زمانی اتفاق می‌افتد و چرا برای عکاسی فوق‌العاده است؟ ساعت آبی لحظاتی قبل و بعد از طلوع و غروب خورشید است که آسمان معمولا به یک سایه آبی زیبا تبدیل می شود. در این مقاله، به شما نشان می‌دهم که چگونه می‌توانید از این فرصت برای گرفتن عکس‌های خیره‌کننده استفاده کنید. از تعاریف تا ترفندها، همه چیز را برای شما آماده کرده‌ام.

ساعت آبی نوری مخملی و رویایی به عکاسان می‌دهد که برای پرتره‌ها و مناظر زیبا عالی است. اما برای استفاده از این نور، باید چند چیز را بدانید. تنظیمات، تجهیزات و نور مصنوعی در ساعت آبی مهم هستند. در این مقاله از فوتوگالری حسین جوان، به شما نکات مفیدی را در این زمینه خواهم گفت.

 

ساعت آبی در عکاسی

 

ساعت آبی زمانی است که خورشید زیر افق ناپدید می‌شود و آسمان به رنگ آبی و رنگ‌های دیگر درخشان می‌شود. این زمان برای عکاسی بسیار زیباست.

از نظر تکنیکی، «ساعت» آبی نام اشتباهی است. بسته به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی شما، ساعت آبی بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد.

ساعت آبی نوری ملایم و فوق العاده است، اما کوتاه. برای استفاده از آن، باید زود برنامه ریزی کنید. با استفاده از یک اپلیکیشن به نام PhotoPills یا جستجوی وب می‌توانید زمان رخ دادن ساعت آبی را پیدا کنید. بعد از آن، به محل عکاسی بروید و همه چیز را آماده کنید. ترکیب بندی‌های خوب پیدا کنید و هنگامی که آسمان درخشان شد، عکس بگیرید!

 

چند نمونه از نور زیبایی که در ساعت آبی مشاهده خواهید کرد:

 

عکاسی در ساعت آبی

ساعت آبی چیست

 

ساعت آبی تنها زمان خوب برای عکاسی نیست. ساعت طلایی نوری گرم و نرم دارد، در حالی که قبل و بعد از آن می‌توانید عکس‌های شبانه زیبا بگیرید.

 

چه عکس‌هایی را در ساعت آبی باید بگیریم؟

 

ساعت آبی برای هر ژانر عکاسی مناسب است. شما می‌توانید عکس‌های کم نور، معماری، یا پرتره با نور آبی بگیرید. فقط کافی است فلاش و نوردهی طولانی را با نور طبیعی ترکیب کنید.

ساعت آبی برای عکاسی منظره عالی است. رنگ‌ها، ابرها، نوردهی‌های طولانی، و نور زیبا عکس‌های شما را درخشان می‌کنند. اگر هم سازه‌های بشری یا آب روان داشته باشید، بهتر هم می‌شود. فقط کافی است صبر و تجهیزات مناسب داشته باشید و عکس‌های خیره‌کننده بگیرید.

 

۵ نکته برای گرفتن عکس های فوق العاده در ساعت آبی

ساعت آبی نوری زیبا دارد، اما برای عکاسی نیاز به تکنیک هم دارید. شما نمی‌توانید فقط بروید و عکس بگیرید. باید نکات مهمی را رعایت کنید که در ادامه به شما می‌گویم:

 

1. در مُد دستی  یا مُد اولویت دیافراگم عکس بگیرید

 

در مدت زمان ساعت آبی، آسمان کمی تاریک می‌شود و شما باید سرعت شاتر طولانی برای به دست آوردن نوردهی خوب و دیافراگم بسته داشته باشید. برای این کار، به یک مُد دوربینی که به شما کنترل نوردهی بدهد، نیاز دارید.

مُد اولویت دیافراگم به شما اجازه می دهد تا ایزو و دیافراگم را تنظیم کنید، در حالی که دوربین شما سرعت شاتر را برای رسیدن به یک نتیجه به خوبی نوردهی شده تنظیم می کند. مُد دستی به شما اجازه می دهد تا ایزو، سرعت شاتر، و دیافراگم را انتخاب کنید.

اگر از مسیر اولویت دیافراگم پیش می روید، باید دیافراگمی تنظیم کنید که کل عکس را شارپ و ایزو را بر روی ایزوی پایه دوربین شما نگه دارد (f/8 نقطه شروع خوبی است). سپس به دوربین خود اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را برای به دست آوردن یک نوردهی خوب تعیین کند.

 

در مُد اولویت دیافراگم، برای سرعت شاتر طولانی تر، دیافراگم را ببندید (تا رگه های زیبایی از ابرهای در حال حرکت یا آب روان ایجاد کنید). برای سرعت شاتر کوتاه تر، دیافراگم را باز کنید یا ایزو را بالا ببرید (تا حرکت را فریز کنید).

یک روش دیگر خوب مُد دستی است؛ ایزو را روی حد پایین دوربین خود قرار دهید و یک دیافراگم مناسب انتخاب کنید (مثل وقتی که از مُد اولویت دیافراگم استفاده می‌کنید). بعد سرعت شاتر را به گونه‌ای تغییر دهید که نشانگر نوردهی در منظره‌یاب تقریبا متعادل شود. اگر بخواهید سرعت شاتر را بالا یا پایین ببرید، حتما یکی از عوامل دیگر نوردهی (یعنی دیافراگمیا ایزو) را هم بالا یا پایین ببرید.

 

2. از سه پایه محکم استفاده کنید

 

بر اساس تجربه من، سرعت شاتر معمول در ساعت آبی حدود یک تا شش ثانیه می‌باشد. و اگر سرعت شاتر اینقدر طولانی را انتخاب کنید و بعد با دوربین در دست عکاسی کنید، در نتیجه چیزی جز تاری به دست نخواهید آورد.

متأسفانه، دوربین‌ها (حتی دوربین‌های جدید با تکنولوژی پیشرفته تثبیت کننده تصویر) به راحتی نمی‌توانند با سرعت شاترهای دستی بلندتر از ۱/۵ ثانیه یا بیشتر کنار بیایند، حداقل همیشه نه. این به این معنا است که برای گرفتن بهترین عکس‌ها، باید از سه پایه بهره بگیرید.

سه پایه وقتی که با نوردهی‌های بلند ۱ ثانیه، ۶ ثانیه یا حتی ۳۰ ثانیه‌ای عکاسی می‌کنید، دوربین شما را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. مطمئن باشید که یک سه پایه قوی بگیرید؛ هرچند گزینه‌های ارزان قیمت زیادی موجود هستند، اما بیشتر آنها برای کنترل تنظیمات شما، به ویژه در باد، مناسب نیستند.

اگر شما از آن دسته عکاسانی هستید که مسافت های طولانی را پیمایش می‌کنید یا همیشه در سفر هستید، یک سه پایه فیبر کربنی را به شما توصیه می‌کنم، که ترکیبی از مقاومت و قابلیت حمل راحت است. در غیر این صورت، یک مدل آلومینیومی مناسب است (این مدل معمولا ارزان و سنگین است). در هر صورت سه پایه پلاستیکی نخرید، زیرا استحکام کافی برای عکاسی را ندارد.

 

استفاده از سه پایه در عکاسی یکی از نکات مهم است. برای دانستن اطلاعات بیشتر در مورد سه پایه به مقاله "ضرورت سه پایه در عکاسی" مراجعه کنید.

 

3. از ریموت کنترل یا تایمر خودکار دوربین استفاده کنید

 

حتی با داشتن یک پایه قوی، فشار دادن دکمه شاتر می‌تواند باعث لرزش دوربین شود و عکس‌های تاری بسازد (البته، با فرض اینکه با یک سرعت شاتر کند عکاسی می‌کنید).

اینجاست که یک کنترل از راه دور شاتر می‌تواند مفید باشد. این کنترل یک دستگاه کوچک است که به شما اجازه می‌دهد شاتر خود را از فاصله دور روشن کنید. این کار به نوبه خود از هر گونه لرزش اضافه دوربین جلوگیری می‌کند.

 

خوشبختانه، کنترل های از راه دور شاتر بسیار ارزان هستند. شما می‌توانید مدل های ساده که معمولا فقط یک دکمه دارند را خریداری کنید. اگر می‌خواهید عکاسی حرفه‌ای با نوردهی بلند یا عکاسی تایم لپس انجام دهید، می‌توانید یک ریموت کمی پیچیده تر بگیرید (برخی گزینه ها دارای صفحه نمایش LCD با تایمر، عملکردهای عکاسی از فاصله دور و موارد دیگر هستند).

اگر می‌خواهید از همان اول، کار را با عکاسی در ساعت آبی آغاز کنید یا ایده کنترل از راه دور را دوست ندارید، چند گزینه دیگر در اختیار دارید. شما می‌توانید دوربین خود را به گوشی هوشمند متصل کرده و آن را با یک اپلیکیشن فعال کنید. همچنین، می‌توانید از عملکرد تایمر خودکار دو ثانیه ای استفاده کنید (این تأخیر به لرزش دکمه شاتر فرصت می‌دهد تا آرام شود). هیچ کدام از این گزینه ها خیلی عالی نیستند، اتصال به گوشی هوشمند اغلب نامعتبر است و تایمرهای خودکار هم زمانبندی زیر یک ثانیه را صرف نظر می‌کنند، اما در موقعیت های ضروری مفید خواهند بود.

 

4. با فرمت RAW عکس بگیرید

 

این یک توصیه ساده و بدیهی است، اما عکاسی با فرمت RAW به جای JPEG تفاوت زیادی ایجاد می کند، به خصوص هنگام عکاسی از صحنه ها در ساعت آبی.

 

فایل های RAW امکانات بسیاری در پس پردازش فراهم می کنند. شما به آسانی می توانید نوردهی و رنگ های یک فایل RAW را تغییر دهید، و این تغییرات اغلب تفاوت بین یک عکس شگفت انگیز و یک عکس معمولی هستند.

 

برای مثال، شما می توانید سایه ها را در یک عکس RAW تقویت کنید تا انواع جزئیات زیبا را نمایان کنید. همچنین می‌توانید رنگ های آبی و صورتی را در آسمان برجسته کنید، گرمای نور مصنوعی را افزایش دهید، و حتی لبه های کادر را تیره کنید که چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی شما جلب می کند.

و اگرچه می توانید تنظیماتی هم روی فایل‌های JPEG انجام دهید، اما افکت‌ها بسیار محدودتر هستند. به علاوه، اگر یک فایل JPEG را بیش از حد ویرایش کنید، ممکن است با موارد مصنوعی ناخوشگلی مانند بندینگ (نواری شدن تصویر) روبرو شوید.

تنها عیب فایل‌های RAW آن است که به ویرایش نیاز دارند. (یک فایل RAW را نمی‌توان به شکل اصلی خود نشان داد؛ باید ابتدا آن را ویرایش کرده و به یک فرمت قابل نمایش تبدیل کنید.)

اما همانطور که در بالا توضیح دادم، ویرایش بخش اساسی هر تصویر ساعت آبی است. بدون ویرایش، نمی‌توانید تمام جزئیات و رنگ‌های مهم را در عکس خود ظاهر کنید.

بنابراین با فرمت RAW عکاسی کنید و روند ویرایش را قبول کنید. این ساده ترین راه برای بهبود تصاویرتان است.

 

5. چراغ‌های الکتریکی را در تصویر خود جای دهید

 

اشتباه تفسیر نکنید، شما می توانید در ساعت آبی عکس‌های خیره کننده‌ای از مناظر بدون تغییر با نور طبیعی عکاسی کنید.

اما طبق تجربه من، چراغ‌های الکتریکی دو مزیت دارند:

1- زمان نوردهی را کوتاه می‌کنند. با پایان ساعت آبی، آسمان به سرعت تاریک می‌شود و شما ممکن است سرعت شاتر خود را تا ۱۰ ثانیه، ۲۰ ثانیه و بیشتر افزایش دهید. یک یا دو چراغ الکتریکی روشنایی بالاتری به صحنه شما می‌دهند، در نتیجه زمان نوردهی شما را کم کرده و فرصتی برای گرفتن چند عکس بیشتر ایجاد می‌کنند.

۲ - به عکس‌های شما درام و جذابیت می بخشند. اگر از یک بازشو کوچک استفاده کنید (به عنوان مثال، f/8)، چراغ های الکتریکی مانند استاربرست یا ستاره‌های درخشان زیبا نمایان می‌شوند که می‌توانند یک نقطه تمرکز ایجاد کرده یا مکمل سوژه اصلی شما باشند.

 

با این حال، چراغ های الکتریکی با چالش‌هایی نیز همراه هستند. اگر خیلی نزدیک به یک منبع نور بمانید، ممکن است در تمام کادر خود لنز فلر داشته باشید. و اگر مراقب نباشید، چراغ های الکتریکی می‌توانند نقاط زیادی از نوردهی زیاد را در صحنه‌ای که در غیر این صورت به خوبی نوردهی میشد، ایجاد کنند.

بنابراین خیلی به چراغ ها نزدیک نشوید (هرچه چراغ ها کوچکتر باشند، قسمت های فلر و نوردهی زیاد کمتر مشکل ایجاد خواهند کرد). همچنین توصیه می‌کنم تکنیک های HDR را یاد بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید یک نوردهی برای چراغ‌ها و یک نوردهی برای صحنه اطراف ثبت کنید، سپس این دو را با هم ترکیب کنید تا یک نتیجه نهایی شگفت انگیز به دست آورید!

 

سخن نهایی

 

ساعت آبی زمانی عالی برای عکاسی است. شما اکنون باید آماده باشید که با دوربین خود راهی شوید، تنظیمات لازم را انجام دهید و عکس‌های شگفت انگیز بگیرید.

فقط به یاد داشته باشید، یک سه پایه و یک کنترل از راه دور شاتر بسیار ضروری هستند. آنها عکس‌های شما را واضح نگه می‌دارند و این چیزی است که اهمیت دارد!

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عکاسی و فیلمبرداری به بلاگ فوتوگالری حسین جوان مراجعه کنید.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید