نکات مهم عکاسی پرتره

نکات مهم در عکاسی پرتره

 

من علاقه‌مند به پرتره‌های نور طبیعی هستم، آنها یک جوی خاص دارند که پرتره‌های استودیویی ندارند. در مقایسه با پرتره‌های استودیویی، آنها بسیار راحت‌تر هستند و لازم نیست تمام مهارت‌های نورپردازی را بدانید. همچنین آنها ارزان‌تر هستند و نیازی نیست هیچ استروب، فلاش، یا تغییردهنده نور مانند سافت باکس یا بیوتی دیش خریداری کنید. پرتره‌های استودیویی واقعا شگفت‌انگیز هستند، اما عکاسی از آنها بسیار پیچیده‌تر از پرتره‌های نور طبیعی است. در این آموزش راهنمای اولیه برای شروع عکاسی پرتره با نور طبیعی، شامل تنظیمات دوربین را با شما به اشتراک می‌گذارم.

در شروع کار عکاسی، ساخت پرتره با نور طبیعی اولین قدم عالی است. این به شما اجازه می‌دهد تا بر روی ترکیب بندی و ارتباط با مدل خود کار کرده و به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک زیادی می‌کند. بعد از این شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در تجهیزات استودیو سرمایه‌گذاری کنید یا خیر؟

 

 

تجهیزات و تنظیمات دوربین

نکات زیاد و ترفندهای ساده‌ای برای گرفتن بهترین عکس پرتره با نور طبیعی وجود دارد. در ابتدا باید تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید.

 

عکاسی در مُد دستی

استفاده از مُد نوردهی دستی (M) پیشنهاد من به شماست. بنابراین باید به تنظیمات دوربین خود کنترل کامل داشته باشید.

 

سرعت شاتر

با توجه به اینکه مدل عکاسی معمولا در حال تکان خوردن است بنابراین شما به سرعت شاتر سریع یعنی چیزی در حدود 1/100 ثانیه نیاز دارید. این کار باعث می‌شود از تار شدن عکس‌ها جلوگیری شود.

 

دیافراگم و مات کردن پس زمینه

اگر می‌خواهید پس زمینه عکس شما نرم و تار باشد، باید از کمترین دیافراگم ممکن برای لنز خود استفاده کنید. دیافراگم f/4 خوب است ولی f/1.8 بهتر است. البته لنزهایی که دیافراگم کمتر از f/1.8 دارند، معمولا خیلی گران هستند.

اما اگر لنز شما دیافراگم باز ندارد، هنوز هم می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید. فقط باید این را به خاطر داشته باشید که فاصله بین مدل و پس زمینه کافی باشد تا عمق میدان کم را به دست بیاورید. این کار باعث می‌شود که تمرکز بیننده روی مدل باشد و پس زمینه حواس پرت نشود. اگر قصد دارید پس زمینه را هم نشان دهید، باید از یک دیافراگم کوچکتر استفاده کنید.

 

از چه لنزی استفاده کنیم؟

اگر لنز شما بلند (تله) است، نیازی به دیافراگم خیلی باز ندارید چون خود به خود پس زمینه کمی تار می‌شود. لنزهای تله برای عکاسی پرتره خیلی مناسب هستند، چون باعث می‌شوند که پس زمینه نزدیک‌تر به سوژه باشد. این به خاطر این است که اشیاء دور را بزرگ‌تر از حقیقت نشان می‌دهند. لنزهای واید را استفاده نکنید، چون صورت سوژه را کج و کوله می‌کنند و ویژگی‌هایی مثل بینی یا پیشانی را بزرگ‌تر می‌کنند. سعی کنید لنزهایی با فاصله کانونی حداقل ۵۰mm برای سنسور فول فریم و ۳۵mm برای سنسور کراپ APS داشته باشید.

 

ایزو

اگر می‌خواهید ایزو را تنظیم کنید، کمترین مقدار ممکن را انتخاب کنید، به شرط این که سرعت شاتر شما حداقل ۱/۱۰۰ ثانیه باشد. با استفاده از نورسنج دوربین خود، می‌توانید در زمان‌های کم نور با بالا بردن ایزو یک سرعت شاتر مناسب داشته باشید. ولی چون قرار است از یک دیافراگم باز هم استفاده کنید، نباید نگران باشید.

 

مُد اولویت دیافراگم

یک توصیه که می‌توانم به شما بدهم این است که از مُد اولویت دیافراگم (Av یا A) استفاده کنید. در یک جلسه عکاسی در فضای باز، نور در حال تغییر است و شما باید تنظیمات خود را عوض کنید، چه سرعت شاتر باشه و چه ایزو (من معمولا دیافراگم را همینطور نگه می‌دارم).

وقتی که شما عکس پرتره می‌گیرید، خیلی زود به مرحله عکاسی می‌رسید و با مُد دستی باید همش تنظیمات خود را عوض کنید. احتمال اینکه تعداد زیادی عکس خوب را از دست بدهید چون یادتون رفت تنظیمات خود را عوض کنید، خیلی زیاده. خیلی ناراحت کننده است که شما یک حالت عالی به دست بیارید و بعد ببینید تصویر خیلی تیره یا خیلی روشنه، چون تنظیمات شما غلط بوده است.

من از مُد دستی دست کشیدم چون همش یادم میرفت تنظیمات را عوض کنم، پس الان فقط از مُد اولویت دیافراگم استفاده می‌کنم و ایزو را تا ۴۰۰ میرسونم تا دوربین را وادار به استفاده از یک سرعت شاتر زود کنم. در مُد اولویت دیافراگم با نور کم از ایزو ۱۰۰ استفاده نکنید، والا در آخر با تصاویر تار روبرو می‌شید.

 

 

استفاده از فایل های RAW و نوردهی کم

من پیشنهاد می‌کنم با فرمت RAW عکس بگیرید و با استفاده از جبران نوردهی تصاویر خود را کمی تار کنید.

این خیلی مهمه چون گاهی اوقات بدون این که بدونید برای سایه‌ها نوردهی می‌کنید و این باعث می‌شه تصاویر شما خیلی روشن بشن (Overexpose). مشکل اینجاست که شما همه اطلاعات رو در تُن پوست مدل از دست می‌دید و اگر آن قسمت‌ها بسوزن (سفید بشن)، شاید نتونید جزئیات رو در اونجا برگردونید.

فایل RAW هم باعث می‌شه که احتمالا هر نوع اطلاعات در تصاویرتان کم بشه، چون حاشیه بازگرداندن اطلاعات بیشتری دارید. چون شما تصاویر خود را کمی تار می‌کنید، می‌توانید نوردهی را بعدا در پس پردازش ادیت کنید. این کار یکم تخصصیه، ولی بهترین راه برای داشتن همه اطلاعات لازم در تصویر شماست، پیکسل‌های سوخته بدترین دشمن یک عکاس پرتره هستند.

راه حل دیگر اینه که هشدار هایلایت یا highlight alert را برای دوربین خود فعال کنید (بسیاری از دوربین‌های سطح مبتدی این تنظیمات را دارند) و هر وقت عکس می‌گیرید، پیکسل‌های سوخته (هایلایت‌ها یا قسمت‌های روشن بریده یا clipped شده) به رنگ قرمز یا چشمک زده نشان داده می‌شوند. این خیلی کاربردیه، چون هر وقت که آن را می‌بینید به این معنیه که هیچ اطلاعاتی در آن نقطه ندارید، فقط یک نقطه سفید خالص که قابل بازگرداندن نیست.

 

 

مکان و شرایط نورپردازی

نکته‌ای که باید از آن دوری کنید عکاسی پرتره با نور زیاد است (در وقت روز و رو به خورشید). این کار ویژگی‌های صورت را، با برجسته کردن هر گونه جای جوش و عیب، با سایه‌های تند افزایش می‌دهد و نتیجه جالب نیست.

یک توصیه که می‌توانم بگم تا به شما کمک کند بفهمید آیا نور خوب برای پرتره دارید، این است که به سایه‌های افرادی که از خیابان رد می‌شن روی زمین دقت کنید. اگر سایه خیلی سخت باشد (طرح قوی) احتمالا نور خوبی ندارید، ولی اگر سایه خیلی نرم (مات و مبهم) باشد نور برای ساخت پرتره عالی است.

یک جنبه مهم پرتره‌های نور طبیعی، نور نرم است. پنج حالت مختلف برای گرفتن نور نرم زیبا بر روی صورت مدل شما وجود دارد:

 

پنج گزینه نورپردازی

۱ – از نور پنجره برای عکاسی پرتره استفاده کنید، نور نرم خوبی روی صورت مدلتان خواهد افتاد.

۲ – در زمان غروب خورشید عکاسی پرتره کنید، زیرا نرم‌ترین نور ممکن را خواهید داشت.

۳ – در یک روز ابری عکاسی پرتره کنید، آسمان به یک سافت باکس بزرگ با نور بسیار نرم تبدیل خواهد شد.

۴ – در خیابانی که ساختمان‌ها یا آپارتمان‌ها نور خورشید را مسدود می‌کنند (مثل یک کوچه) عکاسی پرتره کنید.

۵ – در وسط روز از یک دیفیوزر برای عکاسی پرتره استفاده کنید، این کار نور تند را به نور نرم تغییر خواهد داد.

 

مکان عکاسی خیلی مهم نیست، چون اغلب اوقات پس زمینه تار خواهد شد، ولی نور خیلی مهمه. پس هر وقت که می‌خواهید عکاسی پرتره کنید اطمینان حاصل کنید که یکی از این حالت‌های مختلف را دارید.

برای آشنایی بیشتر با نورپردازی به مقاله "نورپردازی در عکاسی" می‌کنید.

نتیجه گیری

امیدواریم که نکات این مقاله از فوتوگالری حسین جوان به شما در عکاسی پرتره کمک کرده باشد. برای شروع می‌توانید از دوست خود بخواهید تا ژست گرفته و شما از او عکس‌های پرتره بگیرید.

تخفیف اولین سفارش

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید