راهنمای انتخاب بهترین لوکیشن عکاسی در طبیعت‌ (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله، درباره انواع لوکیشن‌های طبیعی مناسب برای عکاسی توضیح دادیم و شما را بهترین مناطق ایران برای عکاسی از طبیعت آشنا کردیم. در این قسمت نیز درباره نکات مهم عکاسی در طبیعت و تجهیزات و لوازم موردنیاز برای این کار صحبت خواهیم کرد. در پایان این دو مقاله از فوتوگالری حسین جوان شما آماده عکاسی در طبیعت خواهید بود و می‌توانید عکس‌های زیبایی از سفرها و طبیعت‌گردی‌هایتان ثبت کنید.
با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید...

نکات مهم عکاسی در طبیعت

قطعاً عکاسی در طبیعت یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های عکاسی است، البته به این شرط که نکات زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید عکس‌هایی زیبا و حرفه‌ای از طبیعت بگیرید:

1. برنامه‌ریزی: 

برای عکاسی در طبیعت، قبل از رفتن به محل انتخاب شده خود، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. شناخت منطقه و شرایط آب و هوایی آن، تحقیق درباره نور، تابش آفتاب‌ و موقعیت ماه و دیگر شرایط محیطی بسیار مهم است.

2. استفاده از نور: 

فراموش نکنید که نور، اصلی‌ترین عنصر در عکاسی است. در طبیعت، می‌توانید از نور طبیعی مثل نور آفتاب یا طلوع و غروب خورشید استفاده کنید. همچنین، در حالت‌های نور کمتر می‌توانید از نور مصنوعی مثل فلاش یا لامپ LED نیز استفاده کنید.

3. ایجاد تراز در فریم یا گریدبندی: 

تراز کردن فریم در عکاسی جلوه زیبای مکان‌های طبیعی را افزایش می‌دهد. در کادربندی و تنظیم خطوط گرید عکس حساس باشید و از خطوط افقی / عمودی استفاده کنید تا توازن  و تعادل در المان‌های تصویر موردنظر شما ایجاد شود.

4. استفاده از ترکیب‌های برجسته: 

از عناصر موجود در طبیعت مانند درختان، صخره‌ها، آبشارها و گل‌ها استفاده کنید تا ترکیب‌های جذاب و متنوع‌تری به تصاویر خود ببخشید.

5. استفاده از لنز‌های واید: 

برای ثبت منظره‌های وسیع و گسترده در طبیعت، استفاده از لنز‌های واید (wide-angle) مفید است. این لنز‌ها امکان عکاسی با حالت زاویه‌دار یا اصطلاحا perspective را به شما می‌دهند.

6. نقاط کانونی: 

در ترکیب‌بندی تصاویر، از قانون یک‌سوم و نقاط کانونی استفاده کنید. می‌توانید، سوژه‌های طبیعی مثل درختان بزرگ، صخره‌ها یا رودخانه‌ها را به عنوان نقطه کانونی عکس خود انتخاب کنید.

7. درک درست از عمق‌میدانی: 

در عکاسی طبیعت، استفاده مناسب از دیافراگم دوربین و فاصله کانونی برای بهبود عمق میدانی تصاویر مهم است. بستن سریع دیافراگم و استفاده از فاصله کانونی بزرگتر می‌تواند عمق‌میدانی عکس را افزایش دهد و همه جزییات لوکیشن و صحنه موردنظر را در تصویر حفظ کند.

8. پایداری و آستانه‌بندی (Thresholding): 

ترشولدینگ فرآیندی در عکاسی است که در آن تصاویر خاکستری به تصاویر دو‌رنگ تبدیل می‌شود و هر پیکسل بر اساس آستانه مشخصی از روشنایی به کاملاً سیاه یا سفید تغییر داده می‌شود. درک صحنه و استفاده از ترشولدینگ برای ایجاد عمق و حجم در تصاویر طبیعت اهمیت بسیار زیادی دارد.

9. صبر و صبر: 

صبر نکته بسیار مهمی در عکاسی از لوکیشن‌های طبیعی است. شما باید منتظر زمان مناسب برای گرفتن عکس خود بمانید و موقعیت‌های مناسب را با وسواس ثبت کنید. به‌خصوص در برخی تصاویر خاص و جذاب مانند غروب آفتاب یا پرندگان در حال پرواز، باید به شدت صبور باشید.

10. حفظ طبیعت: 

شما باید در عکاسی از طبیعت، علاوه بر استفاده از زیبایی و بکر بودن لوکیشن عکاسی خود، به حفظ طبیعت آن نیز اهمیت بدهید. همواره به محیط پیرامون خود احترام بگذارید و دوربین خود را نیز تمیز نگه دارید. به خصوص در مکان‌هایی که حفاظت‌شده هستند، قوانین و محدودیت‌های مربوطه را به دقت مطالعه کرده و رعایت کنید.
 با رعایت این چند نکته ساده، می‌توانید لحظات زیبایی را در طبیعت به تصویر بکشید و عکس‌های بسیار زیبا و حرفه‌ای بگیرید.
اگر به هر علت، رعایت یک یا چند مورد از این نکات برایتان مقدور نیست، پیشنهاد ما این است که با کارشناسان ما تماس گرفته و درباره خدمات عکاسی در طبیعت مشاوره رایگان بگیرید.

وسایل و لوازم مورد نیاز برای عکاسی در طبیعت و سفر

شما برای عکاسی در طبیعت و مسافرت‌هایتان، به احتمال زیاد لوازم زیر را نیاز خواهید داشت:

 

1. دوربین عکاسی: 

بهتر است یک دوربین حرفه‌ای یا یک دوربین عکاسی با کیفیت بالا انتخاب کنید. حتی می‌توانید از موبایل‌هایی با دوربین قوی هم استفاده کنید؛ اما مطمئن شوید که حافظه کافی یا مموری کارت یدک همراه دارید. به علاوه، حواستان به فول شارژ بودن باتری دوربین یا موبایل‌تان هم باشد و بهتر است برای دوربین باتری یدک و برای موبایل یک پاوربانک قدرتمند همراه داشته باشید.

2. لنز‌های مختلف: 

انتخاب چند لنز با طول بزرگ می‌تواند مفید باشد. لنز واید یا گسترده (Wide-Angle) برای مناظر وسیع و لنز زوم (Telephoto) برای ثبت واضح جزئیات دورتر مانند پرندگان و جانوران وحشی قابل استفاده هستند. لنز ماکرو (Macro) نیز برای ثبت جزئیات نزدیک و حیوانات و گیاهان کوچک در طبیعت بسیار مفید خواهد بود.

3. پایه یا تراست: 

با یک پایه دوربین قابل حمل امکان ثبت تصاویر پایدار در کادرهای بزرگتر را دارید و می‌توانید عکس‌های متوازن‌تری از طبیعت داشته باشید.

4. کاغذ و قلم: 

این مورد شاید سلیقه‌ای باشد، اما برای نوشتن یادداشت‌های مربوط به هر تصویر و مکان، بهتر است همیشه یک دفترچه یا کاغذ و قلم را در دسترس داشته باشید. اگرچه همه چیز در موبایل و تبلت قابل ثبت است، اما ممکن است باتری موبایل شما تمام شده باشد یا حتی در اثر افتادن، آب‌خوردگی یا ضربه از کار افتاده باشد.

5. فیلترها: 

استفاده از فیلترها می‌تواند جلوه متفاوتی در تصاویر شما ایجاد کند. فیلترهای خاکستری (ND) برای کنترل نور، فیلتر پلارایزر (polarizing) برای کاهش بازتاب‌ها یا افزایش رنگ و همچنین فیلترهای یو‌وی (UV) برای حفاظت از لنز و کاهش هاله‌های تصویر در عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6. تلفن همراه: 

تلفن همراه می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای عکاسی در طبیعت و مسافرت در نظر گرفته شود. با استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های عکاسی مختلف، می‌توانید تصاویر با کیفیت‌تری بگیرید.

7. رفلکتور یا فلاش: 

در مواقعی که با کمبود نور مواجه هستید، می‌توانید از یک بازتاب‌دهنده نور یا فلاش قابل حمل برای افزایش روشنایی لوکیشن و تصویر استفاده کنید. این لوازم در بهبود نورپردازی و وضوح جزئیات عکس در شرایط کم‌نور مفید هستند.

8. لوازم نظافت: 

به دلیل امکان کثیف یا آلوده شدن لنز دوربین در طبیعت، بهتر است قبل از عکاسی دوربین خود را تمیز کنید. همیشه یک کیت تمیزکردن دوربین که شامل برس‌، مایع یا اسپری پاک‌کننده لنز، پارچه نرم و ... است را به همراه داشته باشید.

9. کوله‌پشتی و چمدان: 

معمولاً یک کوله‌پشتی مناسب برای حمل تجهیزات عکاسی و یک چمدان یا ساک مسافرتی قابل حمل برای حمل و نقل آسان لوازم مورد نیاز خود در مسافرت‌هایی که قصد عکاسی در آنها را دارید، لازم است.

10. تجهیزات حفاظتی: 

در طبیعت‌گردی همیشه به فکر حفاظت از پوست و بدن خود باشید و تجهیزات حفاظتی مناسب لوکیشن مانند عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه یا کفش‌های مناسب برای محیط‌های خطرناکی مانند کوهستان‌ها دره‌ها یا جنگل‌ها را در نظر بگیرید.

11. نقشه و قطب‌نما: 

در صورتی که قصد دارید در مناطق دورافتاده و ناشناخته عکاسی کنید، نقشه و قطب‌نما به عنوان راهنما می‌توانند برایتان مفید باشند.

12.آموزش کار با دوربین:

بهتر است قبل از مسافرت، از قابلیت‌ها و تنظیمات دوربین خود آگاه شوید و به اصول عکاسی دیجیتال و تنظیمات دوربین خود تسلط داشته باشید. با تمرین و تجربه، مهارت‌های خود را در عکاسی از طبیعت بهبود خواهید داد. اما در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره عکاسی دارید یا قصد رزرو پکیج عکاسی دارید، می‌توانید در کمتر از چند ثانیه با فوتوگالری حسین جوان تماس بگیرید.

تخفیف اولین سفارش

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید