عکاسی از کیک و شیرینی | نکات مهم و ترفندها

کیک و شیرینی محصولاتی هستند که برای معرفی و تبلیغ باید عکس‌هایی زیبا و دلپذیر از آنها گرفته شود. عکسهای کیک و شیرینی جات باید آنقدر خوشمزه به نظر برسند که بیننده را تشنه این محصولات کنند.

فقط در این صورت می‌توان از این عکس‌ها برای بازاریابی و فروش مؤثر استفاده کرد. کیک و شیرینی از خوراکی های محبوب و پسندیده بسیاری از مردم هستند و این محصولات طرفداران زیادی دارند.

امروزه در شبکه های اجتماعی عکس‌های متفاوتی از این محصولات را مشاهده می‌کنیم. برخی از عکس‌ها کیفیت پایین و برخی دیگر جذاب و حرفه‌ای هستند. بعضی تولیدکنندگان این محصولات را به صورت خانگی ساخته و با عکس‌های نامناسب به بازاریابی و فروش آنلاین می‌پردازند. عکاسی از این گونه محصولات غذایی کار راحت و ساده ای نیست. عکس‌های این محصولات باید علاوه بر زیبایی خلاقانه، خلاقیتی داشته باشند که اشتهای بیننده را جلب کند. اگر دوست دارید عکس‌های خوشمزه از کیک و شیرینی بگیرید تا پایان این مقاله از فوتوگالری حسین جوان همراه باشید.

 

عکاسی از کیک و شیرینی

 

تاثیر کیفیت در عکاسی از کیک و شیرینی

عکسهای زیبا و حرفه‌ای یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی موفق و فروش بالا محصولات هستند. این موضوع برای عکاسی از کیک و شیرینی هم قابل اعمال است و باید عکس‌های این محصولات خیلی کارشناسانه گرفته شود. پس از خواندن این مقاله به عکس‌ها و تبلیغات برندهای معروف صنعت کیک و شیرینی توجه کنید. بعد از دیدن این عکس‌ها مشاهده خواهید کرد با چه ظرافت و دقتی این عکس‌ها آماده شده تا تاثیرگذاری لازم را در فروش و برندسازی داشته باشد.

 

تنوع محصول در عکاسی کیک و شیرینی

کیک و شیرینی محصولاتی هستند که در عکاسی از آنها با تنوع زیادی روبرو می‌شوید. مانند عکاسی از کیک و شیرینی و عکاسی از کوکی‌ها، عکاسی از شکلات‌ها و آب نبات‌ها و خوراکی‌های دیگر که در این صنعت غذایی وجود دارند. عکاسی از هر یک از این محصولات نیاز به روش و شیوه خاص خود دارد.

عکاسی از محصولات این صنعت در شرایط مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال ظروف و نورپردازی عکس‌های شیرینی و کیک‌ها، متفاوت از شکلات های رنگی و براق است. باید عکس‌های این محصولات را با نورپردازی مناسب و ایده‌هایی سازگار با نوع استفاده و جنس و بافت آنها گرفت.

 

عکاسی از کوکی

 

دوربین عکاسی یا موبایل؟ کدام برای عکاسی از کیک و شیرینی مناسب است؟

کیک و شیرینی محصولاتی هستند که می‌توان با استفاده از دوربین‌های موبایل یا دوربین‌های عکاسی، عکس‌هایی از آنها گرفت. بسیاری از کسب و کارهای خانگی صنعت کیک و شیرینی عکس‌های محصولات خود را با دوربین موبایل ثبت می‌کنند. این کار خوب است اگر با رعایت اصول مهمی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم عکس‌های با کیفیت و قابل پذیرشی تولید شود. اگر دوربین موبایل شما ضعیف و قدیمی است باید به خرید گوشی جدیدتر یا دوربین عکاسی مناسب فکر کنید.

اما گروه دوم سازندگان این عکس‌ها، عکاسان تبلیغاتی و صنعتی هستند. این هنرمندان با دوربین‌های معمولی تا حرفه‌ای عکاسی از کیک و شیرینی را انجام می‌دهند. هر چه دوربین و تجهیزات حرفه‌ای‌تر باشد عکس‌های خروجی با کیفیت‌تر خواهند بود. البته تجربه و مهارت عکاس حرفه‌ای موضوع مهمی در تهیه عکس‌های صنعتی و تبلیغاتی است.

یک عکاس حرفه‌ای و با سابقه، با موبایل هم می‌تواند عکس‌های جذاب و مناسبی بگیرد. اما من همچنان باور دارم عکاسی با کیفیت فقط با دوربین عکاسی و نورپردازی استودیویی ممکن است. البته توجه به استفاده از فایل‌های RAW و ویرایش درست عکس‌ها هم تاثیر زیادی در کیفیت خروجی عکسها خواهد داشت.

 

چه لنزی برای عکاسی از کیک و شیرینی مناسب است؟

استفاده از لنز مناسب یکی از نکات مهم در عکاسی از کیک و شیرینی است. برای عکاسی از این محصولات مثل عکاسی از سایر غذاها به لنزهایی نیاز دارید که پس زمینه سوژه را خوب محو کند. این تکنیک عکس‌های کیک و شیرینی را جذاب‌تر و متمرکز بر سوژه می‌کند. اما هر لنزی قادر به ایجاد محو یا بوکه در پس زمینه نیست. لنزهای مناسب برای تولید این عکس‌ها، لنزهای ماکرو و تله هستند که دارای دیافراگم‌های باز هستند.

لنزهای ماکرو یا لنزهای زوم که دارای دیافراگم‌های باز هستند عمق میدان کمتری در عکس دارند. با داشتن عمق میدان کم، عکس‌هایی بسیار حرفه‌ای خلق می‌شود. برای مثال در صورت استفاده از لنزهای با دیافراگم ۲٫۸ می‌توانید به‌ آسانی از سوژه‌های مورد نظر خود عکس‌های جذاب بگیرید. حتی می‌توانید از لنزهای با دیافراگم ۱٫۴ نیز استفاده کنید که نتایج جذاب‌تری هم دارند.

 

عکاسی از شیرینی

 

نورپردازی در عکاسی کیک و شیرینی

استفاده از نور مناسب برای عکاسی از کیک و شیرینی یکی از عوامل مهم و مؤثر در بهبود کیفیت عکس‌هاست. نور یک عنصر بسیار اساسی در همه‌ی شاخه‌های عکاسی است که می‌دانید. اما نور در عکاسی از محصولات و به ویژه سوژه های رنگارنگ مثل شیرینی‌ها و آب نبات‌ها تفاوت و تأثیر بسیار بیشتری دارد. اگر در خانه محصولات خود را عکاسی می‌کنید، می‌توانید از نور کنار پنجره بهره ببرید. باید با یک صفحه سفید نور پنجره را به قسمت های تیره عکستان منعکس کنید.

در عکاسی از کیک و شیرینی با گوشی هوشمند بهترین نورپردازی استفاده از نور روز کنترل شده است. اما اگر پنجره مناسب برای ورود نور ندارید بهتر است از نورهای ساختگی کم قیمت استفاده کنید. لامپ های ال ای دی و یا کم مصرف گزینه‌های مناسب در این شرایط هستند. اگر نور خورشید یا لامپ‌های شما زیاد باشد باید با یک پارچه یا پرده نازک آن را به محصولات کنترل شده بتابانید. فقط کافیست پارچه یا پرده را بین سوژه و منبع نور که خورشید یا نورهای ساختگی است قرار دهید.

اما در عکاسی حرفه‌ای از این محصولات نحوه نورپردازی با استفاده از مادیفایرها و فلاش‌ها بسیار مهم است. همانطور که در ابتدای مطلب گفتم در عکاسی از کیک و شیرینی با محصولات مختلف با جنس، بافت و رنگ‌های مختلف روبرو هستید. بعضی از این محصولات مثل پاستیل‌ها و آبنبات‌ها رنگارنگ و شفاف هستند و بعضی دیگر مثل کوکی‌ها و کیک‌ها ساختار و بافت متفاوتی دارند. هر گونه از این محصولات نورپردازی خاص خود را برای نشان دادن خصوصیات ظاهری و رنگ‌های واقع گرایانه دارند.

برای آشنایی بیشتر با نورپردازی مقاله "نورپردازی در عکاسی" را مطالعه کنید.

 

از چه المان‌هایی در عکس‌های کیک و شیرینی می‌توان استفاده کرد؟

عکاسی از کیک و شیرینی در دو نوع زمینه سفید و چیدمان (عکاسی تبلیغاتی) انجام می‌شود. عکس‌های زمینه سفید معمولا برای نشان دادن بسته بندی این محصولات با هدف معرفی و فروش محصولات در فروشگاه‌های آنلاین گرفته می‌شود. در این عکس‌ها فقط از بسته بندی محصول یا حداکثر مقداری از محتوای بسته بندی در یک ظرف روی زمینه ساده عکس تهیه می شود.

اما عکاسی تبلیغاتی کیک و شیرینی جذاب‌تر و متفاوت‌تر است. عکس‌های تبلیغاتی این محصولات معمولا با سبک‌های چیدمان، لایف استایل و خلاقانه گرفته می شوند. انتخاب این سبک‌ها بستگی به نظرات سفارش دهنده و ایده‌های عکاس دارد.

برای عکاسی تبلیغاتی و چیدمان از این محصولات به ابزار بیشتری غیر از نورهای استودیویی نیاز دارید. زمینه و پس زمینه، ظروف مناسب با نوع محصول و لوازم دکوری بخشی از این ابزار هستند. اما در این بین نقش ظروف و لوازم دکور مرتبط بسیار مهم است. باید ظروف را با توجه به این محصولات انتخاب کنید تا سوژه اصلی به خوبی در عکس خود را نشان دهد.

جدا از ظروف به لوازم دکور صحنه عکس هم باید توجه کنید. این لوازم و لوازم جانبی هم باید با توجه به ایده‌های عکس انتخاب شوند. بطور مثال فرض کنید قرار است از یک کیک تولد عکس تبلیغاتی تهیه کنید. استفاده از شمع و فشفشه روشن روبرو کيك و بادكنك هاي رنگي در پس زمينه عكس يك ايده جذاب خواهد بود.

برای محصولات مختلف کیک و شیرینی مي‌توانيد ايده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذاب و منحصر به فرد پياده كنيد. استفاده از لوازم جانبي و ظروف مناسب نقش تاثيرگذاري در پياده سازي ايده‌ها خواهند داشت.

 

عکاسی از کیک

 

ترکیب‌بندی عکس‌های کیک و شیرینی

یکی از عوامل بسیار مهم در عکاسی از کیک و شیرینی توجه به ترکیب‌بندی عکس‌ها است. باید کادر خود را طوری انتخاب کنید که محصولات به شکلی جالب و دیدنی در عکس قرار بگیرند. به چیدمان شکلات‌ها، شیرینی‌ها و یا کیک مورد نظر خود نیز توجه کافی داشته باشید. سعی کنید سوژه‌ها و محصولات خود را به‌ درستی بر روی‌ میز و یا دکور خود چیدمان کنید.

استفاده از ظروف و اکسسوار رنگی نقش زیادی در ترکیب بندی این عکس‌ها دارد. اما در استفاده از این عناصر وسواس به خرج دهید تا تمرکز از سوژه اصلی خارج نشود. باید سهم زیادی از عکس را معطوف سوژه کنید. بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی جذاب کیک و شیرینی با کادرهای بسته و پس زمینه خارج از فوکوس تهیه می‌شوند. لازم نیست بخش کاملی از تمام عناصر دکوری در عکس دیده شوند. کافیست کیک و شیرینی را به شکلی اشتهاآور و تحريك كننده به نمایش درآورید.

 از محصولات و چیدمان صحنه با کادرهای مختلف عکاسی کنید. زاویه مورب همراه با كادر بسته از سوژە را امتحان كنيد و در تركيب بندي خلاق باشيد. اگر چيدمان جذاب و نورپردازي مناسبي داشته باشيد باقي داستان را با تركيب بندي باید كامل كنيد.

 

 سخن آخر

عکاسی از کیک و شیرینی مثل سایر مواد غذایی با حساسیت‌هایی انجام می‌شود. در عکاسی از این محصولات باید جذابیت بصری و کیفیت خروجی را مدنظر قرار دهید. برای رسیدن به این اهداف باید به صحنه پردازی، نورپردازی، اکسسوار و ترکیب عکس‌ها دقت کنید. نکته نهایی ویرایش اصولی عکس‌ها است که در کیفیت خروجی عکس تاثیرگذار است.

برای مشاهده نمونه کارهای حسین جوان به صفحه "عکاسی غذا" سر بزنید.

تخفیف اولین سفارش

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید